Więcej informacji
Zagadnieniami produkcji filmowej zajmują się w sposób praktyczny, co oczy-wiste – niech czytelnik wybaczy ten pleonazm – producenci filmowi i ludzie związani z przemysłem audiowizualnym. Ale od niedawna ta sfera działalności jest intensywnie badana także przez filmoznawców i medioznawców (na gruncie anglosaskim wcześniej, w Polsce mniej więcej od dekady). Pisząc „intensywnie”, chcemy podkreślić, że takie badania mają rodzimych antenatów (najważniejszymi pionierami tej tematyki byli Edward Zajiček, Ewa Gębicka i – w kluczu bardziej historycznym – Alina Madej). Dziś najważniejszym polskim badaczem sytuującym się w kręgu problematyki produkcji filmowej jest Marcin Adamczak, a obok niego spore grono naukowców (po latach dominacji estetycznych, psychoanalitycznych i tym podobnych paradygmatów). Chcieliśmy również i my – jako Gdyńska Szkoła Filmowa oraz Uniwersytet Gdański – dorzucić swoje trzy grosze do tematu. Jesteśmy nawet przekonani, że zaprezentowane w niniejszym numerze teksty da się wycenić większą walutą.
Krzysztof Kornacki, Leszek Kopeć