Nowy produkt
Grażyna B. Tomaszewska
ISBN: 978-83-7865-104-8
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 352
Format: B5
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Zagubiona przestrzeń i co dalej...
Grażyna B. Tomaszewska
ISBN: 978-83-7865-104-8
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 352
Format: B5
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
W praktyce szkolnej często jesteśmy zmuszeni do uprawiania „turystyki zbiorowej”. Krótki czas i napięty program rodzą pośpiech, znużenie i powierzchowność. One z kolei przekształcają obiekty, które z założenia winniśmy podziwiać, w zbiór reklamowych pocztówek, na których tle ustawiamy się do szybko robionych zdjęć. (…).Tymczasem prawdziwe dzieła sztuki, z natury rzeczy, kłócą się z ideą masowości. Pojedynczość to ich znak szczególny.
Zmiany w oświacie, przynosząc erupcję pomysłów i koncepcji lekcyjnych, chwytów i zabiegów metodycznych, tym wyraźniej ujawniły przynależną również szkole przypadłość: szybko i jak najwięcej. Słuszna idea korespondencji tekstów literackich z innymi tekstami kultury przekształca się często, wbrew woli jej twórców i realizatorów, w żarłoczną ideę wzajemnego unicestwiania. Zdarza się, że konteksty pochłaniają tekst centralny; że centrum rozmywa się w szybkiej i pobieżnej lekturze, przeistacza w jeszcze jeden kontekst o takiej samej wartości, jak pozostałe. (…).
Te trudności tkwią organicznie w samej naturze szkoły i współczesnej kultury. Sądzę jednak, że dysponujemy skuteczną bronią, która może stanowić przeciwwagę dla masowości, pośpiechu i powierzchowności. Nie zlikwiduje ona przypisanych szkole (czy kulturze w ogóle) ograniczeń, ale złagodzi ich prawo do władzy absolutnej. Idei turystyki zbiorowej, idei kolażu muszą towarzyszyć stare idee pielgrzymowania, pojedynczości.
Z uwag wstępnych autorki
Książka dotyczy zmian, przekształceń, dróg i bezdroży świadomości współczesnej, współtworzonej przez teksty romantyczne. Ideą łączącą poszczególne rozdziały jest z jednej strony świadomość utraty kierunków przestrzeni wartościującej i związanej z tym utraty metafizycznych wyznaczników etycznych, a z drugiej pragnienie ponownego „oswojenia” świata w jego coraz mniej zrozumiałych komplikacjach, paradoksach, okrucieństwach i wspaniałościach. Funkcję kluczy otwierających różne rejony tej świadomości pełnią teksty Różewicza, Eliota, Coppoli, Szymborskiej, Grassa, Miłosza oraz Mickiewicza i Krasińskiego.
Na razie nie dodano żadnej recenzji.